Dříve bylo centrem Starého Brna, dnes je dopravním uzlem. Podoba Mendlova náměstí je Brňanům desítky let trnem v oku. To chce změnit Kancelář architekta města Brna (KAM) společně se zástupci města a městské části Brno-střed. V ideové soutěži proto vyzvali architekty, aby do konce prázdnin našli ztraceného ducha místa.
Úkolem soutěžících je najít kvalitní urbanistické a architektonické řešení veřejného prostranství, které má význam pro celé Brno. „Posláním soutěže je najít ztraceného genia loci místa, které sice dnes označujeme jako náměstí, ale historicky tuto funkci ztratilo. Soutěž je ideová a úkolem soutěžících je navrhnout řešení, které by na náměstí vrátilo zpět život,“ vyzdvihl ředitel KAM Michal Sedláček.
Z původního náměstí nezůstalo téměř nic
Lokalita Starého Brna je jedním z nejdéle osídlených míst v Brně. Její podobu negativně ovlivnilo bombardování za druhé světové války, následná obnova a rozsáhlá demolice budov v šedesátých letech. Z prostoru vymizelo několik domovních bloků, radnice, říční lázně a mnoho dalšího. Charakter čtvrti dříve utvářel i mlýnský náhon a malé ulice. Mendlovo náměstí proto zůstalo nedostavěné a uprostřed zbyl pouze fragment původní zástavby. Všechny volné plochy se využily na dopravu. „Místu sice zůstalo pojmenování náměstí, ale ve skutečnosti je to hlavně dopravní terminál a několik křižovatek, nikoliv fungující veřejný prostor,“ uvedl sekretář soutěže a vedoucí oddělení veřejného prostoru KAM David Mikulášek.
Hlavní výzva je doprava
Nejtíživější problém náměstí je dopravní situace. Soutěžící vycházejí znově vypracované dopravní studie, kterou si zadalo město. Koncepce řešení dopravy, která z této studie vyplývá, odděluje tramvaje od automobilové dopravy a vytváří nový přestupní uzel v prostoru současných zastávek linky číslo šest. Automobilová doprava by vedla kolem augustiniánského kláštera směrem ke Křížové ulici.
„Dnes často řidiči přes Mendlovo náměstí ani jet nepotřebují. Chtějí jet buď k výstavišti, nebo po Úvoze, aby se mohli dostat na sever Brna. Výhodou tohoto řešení je snížení množství projíždějících vozidel, zmenšení ploch pro dopravu a ve výsledku možnost využít takto ušetřené místo pro zástavbu a zeleň,“ doplnil Mikulášek. Přestavba je závislá na dokončení velkého městského okruhu v úseku Žabovřeská, který velkou část dopravy, zejména tranzitní, z náměstí odvede.
V soutěži je sedm týmů
Kvůli složitosti zadání vyhlásilo město soutěž jako vyzvanou. Celkem oslovilo sedm soutěžících. Jsou mezi nimi i ateliéry Rusín a Wahla nebo Architekti Hrůša & spol., které už návrh Mendlova náměstí zpracovávaly. Z mimobrněnských se účastní Znamení čtyř nebo David Mareš ze sdružení Tři architekti. Formu soutěže také ovlivnil názor, že by si ateliéry k práci měly přizvat odborníky na dopravu. „Ačkoliv soutěžící pracují s dopravní koncepcí, je potřebné návrh řešit s dopravím inženýrem, který území zná,“ podotkl Mikulášek.
Termín odevzdání soutěžních návrhů je 7. září 2018. S výsledky se veřejnost seznámí na podzim.
Za dobu fungování KAM je to už šestá soutěž, na které se organizace podílí. Za dva roky se stihla věnovat například podobě brněnského výstaviště nebo kreativnímu centru v areálu bývalé káznice. Současně s Mendlovým náměstím teď KAM pořádá soutěž i na sociálně zdravotní komplex Červený kopec.
Zdroj: KAM TS
Foto: Atelier RAW