Brno minulý týden přijalo Brněnské stavební předpisy, v rámci kterých jako první české město zavádí parkovací minima pro kola. Od 1. července 2024 by tak všechny nové stavby měly obsahovat i místa pro parkování jízdních kol, stejně jako je tomu dnes pro auta.
Například v bytových domech by tak na jeden průměrný byt o velikosti 60 m2 mělo vzniknout alespoň 1 stání pro kola, u běžného supermarketu o prodejní ploše 2500 m2 by měla být nejméně 3 zastřešená stání pro zaměstnance a 7 venkovních stání na kola pro zákazníky. Škola o ploše 6000 m2 pro maximálně 1000 žáků by měla mít minimálně 100 stání na kola, z toho 90 zastřešených.
Předpisy připravila Kancelář architekta města Brna, návrh na doplnění závazných počtů stání pro kola dle podlahové plochy a typu stavby vzešel z magistrátního odboru dopravy a z připomínky spolku Brno na kole, na které se podílel i brněnský zastupitel Marek Lahoda (Piráti). Tento významný návrh na změnu v předpisech nakonec prosadil radní pro územní plánování Ing. Arch. Petr Bořecký (ANO) a předpisy minulou středu na Radě města Brna prošly hlasy všech radních z široké koalice ODS, ANO, KDU-ČSL, STAN, TOP09 i ČSSD.
Zatímco podobná pravidla jsou v přípravě na úrovni Evropské unie, Brno se rozhodlo jednat okamžitě, aniž by čekalo na přesné znění legislativy z Bruselu. Tím se město stává prvním v České republice, které tato opatření zavádí a předstihuje tak nejen Prahu a Ostravu, ale i další evropská města v bývalém východním bloku.
“Toto opatření má za cíl podpořit cyklistickou dopravu v Brně, která byla dosud omezována nedostatkem bezpečných parkovacích míst pro kola. Indukce dopravy funguje pro všechny dopravní prostředky a dostupnost parkovacích míst povede ke zvýšení využití kola lidmi pro běžnou každodenní dopravu po městě,” říká brněnský zastupitel Marek Lahoda (Piráti).
Zatímco Praha a Ostrava na podobná pravidla teprve čekají, Brno již nyní nastavuje standard a inspiruje další města. Pro novou výstavbu zároveň snižuje normu na počet parkovacích míst pro auta, developeři jich však stále budou moci postavit více. Jihomoravská metropole tak má ambice stát se lídrem v oblasti ekologické dopravy a poskytovat svým obyvatelům moderní a udržitelná řešení.
“Nicméně, stále zůstává mnoho práce, zejména v oblasti budování cyklostezek, které jsou nezbytné pro bezpečný a pohodlný pohyb cyklistů po městě. Schválení tohoto návrhu však považuji za velký skok směrem k udržitelné dopravě v Brně a podpoře dojíždění občanů do práce i za zábavou na kole. Opatření postupně povede k mnoha pozitivním změnám jako je zklidnění dopravy nebo zlepšení zdraví obyvatel a celkově přispěje ke zkvalitnění života ve městě,” dodává Lahoda.
Zdroj: Piráti JmK
Ilustrační foto: BRNO today