Auto plné nejmodernějších vychytávek, pochvalovali si dnes jihomoravští záchranáři sanitku za 4 miliony, které hradilo město Brno. Čtyři další vozidla o podobných vlastnostech dostanou od města i v následujících letech. Podmínkou je, aby je využívali právě v Brně.
Deset, možná i patnáct sanitek by potřebovala rok co rok obměnit Zdravotnická záchranná služba Jihomoravského kraje. Ve vozovém parku jich má aktuálně 87 a za loňský rok s nimi najezdila skoro 3 miliony kilometrů. V provozu jsou vozidla, která mají najeto i přes 350 tisíc kilometrů. Pro Brňany ale budou záchranáři jezdit v novém autě, na které v rámci plnění Memoranda o spolupráci uzavřeného mezi městem, krajem, Úrazovou nemocnicí a záchranáři dalo peníze Brno.
Nová sanitka má 190 koní, může jet rychlostí až 151 km/h a disponuje automatickou převodovkou. „Ve srovnání s našimi ostatními sanitními vozidly je novinkou úplné vzduchové odpružení zadní nápravy, které nyní budeme testovat v podmínkách městského provozu. Auto bude dlouhodobě sloužit na naší základě v Brně-Černovicích,“ řekl technický náměstek jihomoravské záchranky Pavel Chvalina.
Vozidlo je vybavené tak, aby si záchranáři dokázali poradit se všemi zásadními zdravotními problémy, ke kterým je lidé mohou přivolat. „Je tu tedy monitor životních funkcí s defibrilátorem, Lifepak 15. Tento přístroj měří krevní tlak, dokáže vyhotovit záznam EKG a také například vyhodnotí procentuální množství kyslíku v krvi. Dále vozíme přístroj pro umělou plicní ventilaci dospělých i novorozenců OXYLOG 3000 plus. Samozřejmě nezbytná jsou nosítka s podvozkem, výškově i stranově polohovatelná, jejich maximální zatížitelnost je 250 kg. V sanitce má posádka k dispozici také vyprošťovací vestu, injekční dávkovač, elektrickou odsávačku, pulzní oxymetr, digitální teploměr, glukometr, přístroj pro automatickou srdeční masáž, vakuové matrace a dlahy pro znehybnění poraněných částí těla,“ vyjmenovala několik příkladů hlavní sestra jihomoravské záchranky Romana Pochylá.
Vnitřní vybavení obstarala firma Fosan. „Moderní přístroje propojuje 1234 metrů kabelů,“ vyzdvihl jednu ze zajímavostí její ředitel Petr Kratochvíl. Zároveň jde o jeden z důvodů, proč není jednoduché najít dodavatele vybavení sanitky. „V tomto roce jsme se ocitli v poněkud paradoxní situaci, kdy díky trvalé starostlivosti našeho zřizovatele, Jihomoravského kraje, máme peníze na nová auta, ale s ohledem na kvalitu nemnoha výrobců zdravotnických zástaveb v ČR, kteří vyhrávají zakázky na dodávky i pro zahraniční dodavatele, mají všichni naplněný výrobní program. Takže je problém sehnat kvalitního výrobce zástavby, který by pro výrobu našich vozidel měl okamžitě volnou kapacitu. V důsledku to vede k prodlužování termínů dodávky nových vozidel, což narušuje kontinuitu jejich obměny. Hledáme cesty, nevylučujeme ani možnost spolupráce se zahraničním dodavatelem, vždy však musíme respektovat pravidla pro veřejné zakázky,“ popsala stávající situaci u ZZS JmK její ředitelka Hana Albrechtová.
Město podle memoranda v následujících čtyřech letech záchrance pořídí další čtyři vozy. Peníze pro ně už má dokonce připravené.
Zdroj a foto: MMB