Stále nekončící pandemie a s ní související omezení přiměly barmany známého brněnského Baru, který neexistuje vytvořit unikátní distanční koktejlové menu. Kazetový obal obsahuje 12 originálních lahvovaných drinků, booklet s doprovodnými příběhy a instrukcemi k servírování či velkou grafickou koláž, na jejíž produkci byly použity moderní technologie. Tématem menu jsou paralelní reality, vznikne k němu dokonce divadelní on-line stream v podání herců z Divadla Husa na provázku.
Je to jako ve známém přísloví o hoře a Mohamedovi. Do zavřených podniků lidé stále nemohou, a protože jsou v Baru, který neexistuje každoročně na přelomu zimy a jara zvyklí zcela obměnit koktejlové menu, sestavili novou nabídku v distanční formě. Menu je tedy doručitelné až do obýváku, a přitom konzumentovi poskytuje přesah a zážitek navíc.
Tématem menu jsou „Paralelní reality“, kdy se tvůrci snaží zachytit současné fungování světa a reagovat na ni prostřednictvím vlastních metafor či vizí budoucnosti, často až absurdních či extrémních. „Nerozebíráme výslovně covid ani politiku, tahle témata do baru nepatří, aby si od nich hosté mohli odpočinout. Spíš chceme ukázat, jak pestré může být smýšlení o průsečících současnosti s budoucností,“ vysvětluje trochu tajemně Jan Podlena, barman a spoluautor konceptu nového menu.
Distanční menu Baru, který neexistuje je od včerejška k dostání v předprodeji na e-shopu lidizbaru.cz. Pokud si jej objednáte do konce dubna, budete si drinky moci užít v kombinaci s divadelním on-line streamem. V prostoru Baru, který neexistuje ho ve čtvrtek 6. května rozehrají herci z Divadla Husa na provázku, vysílat se bude on-line pouze pro majitele distančního menu. Nazvané je přiléhavě – Divadlo, které neexistuje.
„Divákům nabídneme lehce obskurní sérii hudebních a skečových vstupů na téma budoucnosti naší civilizace a jejích eventuálních variant v délce asi 40 minut. Využijeme inscenovaných obrazů a scén, ale i mystifikační talk show nebo formát stand-upu. Půjde o fragmenty různých post-apokalyptických vizí spíchnuté zdivočelou jehlou na míru prostoru a atmosféře Baru, který neexistuje,“ doplňuje umělecká šéfka Divadla Husa na provázku Anna Davidová.
„Gastronomie i kultura se už měsíce potýkají s tím, že jejich prostory zejí prázdnotou. Všichni si hledáme cestu ke svým divákům a hostům. Chceme, aby byl divadelní stream z barového prostředí symbolickým gestem vzájemnosti, kterou vnímáme v tuto chvíli jako nejvíc potřebnou pro zvládnutí nastalé situace,“ podotýká Anna Davidová.
Samotný koktejlový set tvoří dvanáct lahvovaných drinků uschovaných v kazetové krabici. Z přiloženého bookletu se jejich nový majitel dozví složení, ale i způsob servírování koktejlů. „Cíleně jsme je vymýšleli tak, aby konzument nepotřeboval led, a drink si přitom zachoval nejvyšší kvalitu. Lahvičky tedy stačí dát na požadovaný čas do lednice, případně do mrazáku,“ říká další z autorů menu, šéfbarman Baru, který neexistuje Rudolf Forman.
Vypravěčem příběhů je v této koktejlové kolekci velký plakát formátu A2, který všech 12 tematických výjevů sjednocuje do jedné koláže. Zajímavostí je, že celá grafika vznikla trojrozměrným naskenováním prostoru Baru, který neexistuje pomocí moderní technologie. Na tento podklad pak grafik nanášel další vrstvy obrazového materiálu v žánru synthwave a industriální divočiny. Koláž tak rozvíjí příběhy jednotlivých drinků, přičemž někdy nabízí vícero interpretací. Všudypřítomná bující džungle znázorňuje momentální ochromení běžného provozu baru.
Mixologická stránka koktejlů se v aktuálním menu točila ohledně otázky, jak zajistit, aby drinky vydržely několik týdnů čerstvé i mimo lednici. „Museli jsme tomu podřídit receptury a výrobní postupy. Například koktejly obsahující citrusové šťávy je potřeba klarifikovat, tedy pročistit živočišnou či rostlinnou bílkovinou. V jednom drinku jsme zase citrusy nahradili banánovým balsamicem,“ dodává Rudolf Forman.
Bar, který neexistuje v Brně funguje od roku 2012 a je barem klasického newyorského střihu. Pravděpodobně byl prvním koktejlovým podnikem ve městě, v němž barmani začali míchat kromě světové klasiky i signaturní drinky, tedy koktejly vlastní receptury. Informovala o něm celá řada světových médií včetně New York Times či mnohých zahraničních televizí.
Zdroj: Lidi z baru
Foto: Oldřich Hřib