Chytrý semafor načte stejně chytré zařízení v jedoucím autě integrovaného záchranného systému a rozsvítí mu zelenou. Řidič s obdobným zařízením zároveň dostává informace o vozidle IZS, kolonách a dalších aktualitách z provozu ještě dříve, než jsou mu na dohled. Takhle by se jednoduše dalo shrnout fungování projektu C-ROADS, na kterém spolupracuje město, jeho společnost Brněnské komunikace a Hasičský záchranný sbor Jihomoravského kraje. Za zavádění inteligentních dopravních systému do svých vozidel byli hasiči oceněni v letošním ročníku celostátní ankety Hasič roku.
Do ankety Hasič roku 2020 bylo zasláno celkem 53 nominací. Jihomoravští hasiči obsadili stříbrnou příčku v kategorii Projekt roku. „Ocenění je krásná zpětná vazba nejen pro hasiče, ale pro všechny, kdo se na evropském projektu C-ROADS podíleli. Česká republika je v rámci Evropy průkopníkem kooperativních inteligentních dopravních systémů neboli C-ITS a je pro ni specifické, že se nezaměřuje jen na dálnice, ale také na města, veřejnou osobní dopravu, vozidla IZS a železniční přejezdy. Brno se díky pilotnímu projektu C-ROADS dostalo v tomto ohledu do čela nejen českých měst, ale měst v Evropě celkově,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Cílem inteligentního dopravního systému je poskytovat služby vztahující se na různé dopravní prostředky s cílem přispět k lepší informovanosti uživatelů a tím i větší bezpečnosti, koordinovanosti a k „chytřejšímu“ využívání dopravních sítí. „Jedinečnost brněnského systému tkví v tom, že ty kooperativní inteligentní dopravní systémy tu v současnosti tvoří dvě nezávislé soustavy. Tou první je systém C-ITS společnosti Brněnské komunikace, na jehož financování se z velké míry podílela Evropská unie, a druhou je řídicí informační systém Dopravního podniku města Brna. Oba systémy jsou navíc schopny spolu komunikovat,“ doplnil radní pro dopravu Petr Kratochvíl.
Hasiči tento moderní komunikační standard testují v 16 zásahových vozech. „Prakticky to umožňuje zajistit zásahovým vozidlům bezpečný a plynulý průjezd na zelenou přes křižovatky se světelným signalizačním zařízením, tím se zkracuje dojezd hasičů k mimořádné události. Díky evropskému standardu a stejně založené technologii používané Dopravním podnikem jsou hasiči schopni při jízdě k zásahu informovat řidiče hromadných dopravních prostředků, že se k nim blíží, aniž by je už v tu chvíli viděli nebo slyšeli,“popsal Petr Oháňka, ředitel územního odboru Brno-město Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje.
Aktuálně využívají hasiči preferenci na 26 křižovatkách v oblastech velkého městského okruhu a hlavních radiálách k dálnici D1 (například ulice Vídeňská, Heršpická, Poříčí, Ostravská, Olomoucká). Další potenciál rozšíření systému je možný přibližně v 80 křižovatkách vybavených Dopravním podnikem města Brna v rámci projektu RIS II a dalších 20 nově rekonstruovaných křižovatkách.
Hlavním smyslem celého systému je zvýšit bezpečnost a plynulost silničního provozu. „Oceněný projekt HZS JMK navazuje na úspěšnou spolupráci se společností Brněnské komunikace, která v Brně pořídila a implementovala systém C-ITS díky 85procentní dotaci EU z evropského programu CEF. Město aktuálně připravuje strategický dokument Rozvoj systému C-ITS v Brněnské metropolitní oblasti, počítá se v něm s další spoluprací se složkami IZS,“ ujistil správní ředitel BKOM Roman Nekula.
Vytvořené řešení bylo již dříve oceněno v soutěži Česká dopravní stavba, dopravní technologie, výrazná inovace v dopravě 2019 – získalo Cenu České silniční společnosti a Cenu Sdružení pro dopravní telematiku. Brno díky svému významnému postavení v této oblasti hostilo letos v červnu mezinárodní C-ITS Roadshow (více zde).
Do budoucna je vizí, aby se informace o provozu dostaly k jeho většinovým uživatelům – běžným řidičům. Pilotní projekt C-ROADS bude v České republice ukončen tento rok, následně se překlopí do ostrého provozu. V jeho rámci se vybuduje systém bezpečného a důvěryhodného předávání dat a informací řidičům. Předpokladem je, že pokyny vydané systémem C-ITS by byly postaveny na roveň klasickému dopravnímu značení – to je ovšem kromě technického řešení třeba podpořit i legislativními změnami.
Více o projektu na https://c-roads.cz/cs/. Anketu Hasič roku vyhlašuje Ministerstvo vnitra každoročně od roku 2009. Cílem je ocenit profesionální hasiče, jejich velitele, náročné zásahy nebo nově vzniklé projekty za uplynulý kalendářní rok.
Zdroj: MMB
Ilustrační foto: c-roads.cz