Město Brno se přidalo ke kampani #zakreativnicesko. Radní schválili podporu projektu i připojení se k otevřenému dopisu. Za kampaní stojí komunikační platforma Kreativní Česko pod státní příspěvkovou organizací Institut umění – Divadelní ústav a cílem je podpora kulturních a kreativních odvětví v rámci Národního plánu obnovy.
„Navržený finanční rámec Ministerstva kultury ČR ve výši více než 8 miliard v Národním plánu obnovy pro kulturní a kreativní sektor jako město podpoříme. Kultura je jednou z oblastí, které jsou od začátku pandemie koronaviru utlumeny, a i před tím se potýkala s razantním podfinancováním. Kultura a kreativita jsou základními hodnotami, bez kterých nemůže fungovat žádná moderní demokratická společnost, což si mnozí uvědomují až nyní, když se dveře kulturních stánků zavřely. Považuji tedy za nutné, aby bylo do kultury v dalších letech investováno, protože právě ona se podílí na vzdělanosti naší společnosti,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Ministerstvo kultury ČR z Národního plánu obnovy pro oblast kulturního a kreativního sektoru žádá celkem 8,2 miliardy korun, rozdělené do čtyř obecných oblastí:
1. Rozvoj regionální kultury a kulturního kreativního odvětví (4,5 mld.)
2. Modernizace a digitalizace kulturních kreativních odvětví (1,5 mld.) – digitalizace (500 mil.);
technologická modernizace kulturních institucí (500 mil.); investiční projekty pro divadla (300 mil.); internacionalizace (200 mil.)
3. Reformy/transformace Ministerstva kultury ČR (433 mil.)
4. Kulturní a kreativní odvětví (1,8 mld.) – příspěvek do rozpočtu Státního fondu kinematografie v pokrizových letech 2021–2023 a jeho transformace na Fond audiovize (750 mil.); kreativní vouchery (610 mil.); financování předprojektové a projektové přípravy kulturních a kreativních center (150 mil.); zvyšování odbornosti a síťování (250 mil.); mapování kulturních kreativních odvětví (20 mil.); vznik komunikační platformy (20 mil.)
Ministerstvo kultury navrhlo podpořit jak část komerční, tak neziskovou, nicméně vláda právě neziskovou část zatím vyřadila – a z navržených cca 8 miliard tak v návrhu zůstává částka 2,5 miliardy (bez podpory regionů a digitalizace kultury).
V pátek 4. prosince 2020 byl původní návrh představen odborné kulturní veřejnosti a zástupcům z regionů na online setkání. Klíčové politické rozhodování se očekává zkraje roku 2021, a proto i ministr kultury Lubomír Zaorálek vyzval účastníky k jednotné a silné lobby pro posílení pozice kultury v rámci Národního plánu obnovy.
„Dopis, ke kterému se město Brno připojuje, v tuto chvíli neřeší a nemá ambici komentovat obsah plánu pro kulturu, hlavním sdělením a posláním dopisu je poukázat na provázanost podnikatelských a neziskových aktivit v oblasti kultury a kulturních a kreativních odvětví. Cílem je sjednotit se ke společnému postupu, který může pomoci k pokrytí zájmů kulturně-kreativního sektoru jako provázaného celku, což je pro Brno důležité i s ohledem na ambici ucházet se o titul Evropské hlavní město kultury,“ vysvětlil 2. náměstek primátorky Tomáš Koláčný.
Dnešním dnem je spuštěna kampaň, kterou svým podpisem mohou podpořit jednotlivci i organizace. Všechny důležité informace jsou dostupné na www.zakreativnicesko.cz .
V tuto chvíli již dopis a výzvu podpořila řada signatářů, jako například Olomoucký kraj, Královéhradecký kraj, Česká obec hudební, AHP – Asociace hudebního průmyslu, APPOK – Asociace promotérů a producentů v oblasti kultury, Asociace nezávislé hudby, Asociace producentů v audiovizi – APA, FESTAS, Kancelář Kreativní Evropa, Music Managers Forum CZ nebo Svaz autorů a interpretů. Jejich seznam je dostupný na zmíněném webu.
Zdroj: MMB
Ilustrační foto: