Dvě sta místností, kapacita třináct set osob, a jádro toho všeho: patrně nejlepší koncertní sál ve střední Evropě. Projekční tým dnes v Brně představil návrh Janáčkova kulturního centra, které by během několika příštích let mělo vyrůst na rohu Veselé a Besední.
Budova propojující několik funkcí, od místa setkávání, kulturních zážitků po tvrdou hudební dřinu. Takový má být nový Sál pro Brno. “Rozdělili jsme budovu na část zasvěcenou hudebníkům, nerušenou žádnými vnějšími vlivy, a na část pro veřejnost, která je opticky propojená s okolním prostorem. Uprostřed se obě sféry spojují,” popsal základní ideu generální projektant Tomasz Konior.
Podle Koniora jsou pro projektovanou budovu charakteristické dualita a vrstevnatost. “To klíčové je samozřejmě srdce celé budovy, koncertní sál. Velké pódium poskytuje téměř neomezené možnosti obsazení orchestru od sólových recitálů a komorních koncertů přes početná obsazení velkých symfonií až po skladby, při kterých účinkuje i sbor,” vysvětlil.
Podle předpokladů by si mohli první posluchači vychutnat Filharmonii Brno, pro jejíž účely především bude koncertní síň sloužit, v sezóně 2022/2023.
O projektu Sál pro Brno
Pod názvem Sál pro Brno (pracovní název Janáčkovo kulturní centrum) se skrývá projekt na stavbu nového koncertního sálu v proluce mezi Besední a Veselou ulicí, v těsném sousedství Besedního domu. Stane se domovem pro brněnskou filharmonii, jejíž více než stočlenné těleso hraje i zkouší v nevyhovujících podmínkách. Na podium Besedního domu, kde filharmonie sídlí, se orchestr v plném obsazení nevejde. A v Janáčkově divadle, kde často koncertuje a které je navíc nyní zavřené, nemá vyhovující akustické podmínky. Posluchači tak vlastně nevědí, jak Filharmonie Brno zní. „Díky novému sálu konečně ocení kvalitu orchestru a věřím, že Brno také přiláká špičkové zahraniční umělce, které nyní nemáme kam zvát,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Sál má být nejmodernější stavbou svého druhu v České republice. Nabídne kapacitu kolem 1300 posluchačů a akustiku světových parametrů. V současné době je hotová hrubá stavba první etapy, tedy podzemních garáží pro bezmála 200 aut. Garáže se otevřou souběžně s dokončením celé nadzemní stavby.
Zdroj: MMB
Foto: MMB TS, KONIOR studio