V neděli 9. prosince začne platit nový jízdní řád Dopravního podniku města Brna (DPMB). Spojení ovlivní hlavně dlouhodobé výluky související s velkými stavbami. Ty komplikují cestování na Starou osadu, do Masarykovy čtvrti a do Komárova. Nově přibudou i dočasné linky, které podnik zavádí v souvislosti s rekonstrukcí hlavního vlakového nádraží. Chystají se ale i investice do nových vozů, expresních linek a tramvajových tratí.
O vánočních svátcích a v období začátku nového roku bude provoz městské hromadné dopravy upravený podle zvláštních pravidel.
Na Štědrý den 24. prosince 2018 budou pro linky 1 až 84 platit do 15 hodin sobotní jízdní řády. Denní linky po 16. hodině postupně ukončí provoz a dále pojedou jen noční autobusové linky N89 až N99 se spojením v uzlu Hlavní nádraží v časech 17:00 – 17:30 – 18:00 – 18:30 – 19:00 – 19:30 – 20:00 – 20:30 – 21:00 – 21:20 – 21:40 – 22:00 – 22:20 – 22:40 – 23:00 hod. a dále v běžném nočním provozu až do 6 hodin následujícího dne s doplněním spojení ve 2:30 a 3:30.
Ve dnech 23., 25., 26., 29. a 30. prosince 2018 pojedou všechny linky podle jízdních řádů pro soboty, bez nedělního večerního posílení provozu.
V pracovních dnech 27. a 28. prosince 2018 a ve středu 2. ledna 2019 bude doprava na linkách 1 až 84 vedena podle jízdních řádů pro pracovní dny – prázdniny a rovněž nepojedou zvláštní autobusové školní spoje.
Na Silvestra 31. prosince 2018 budou pro linky 1 až 84 platit do 20 hodin jízdní řády pro sobotu. Denní linky po 20. hodině postupně ukončí provoz, dále pojedou jen noční autobusové linky N89 až N99 se spojením v uzlu Hlavní nádraží v časech 21:00 – 21:20 – 21:40 – 22:00 – 22:20 – 22:40 – 23:00 hodin a dále v běžném nočním provozu až do 6:00 hodin následujícího dne s doplněním spojení ve 2:30 a 3:30 hod.
Na Nový rok 1. ledna 2019 bude doprava na linkách 1 až 84 vedena podle nedělních jízdních řádů.
Ve středu 5. prosince vyrazí na brněnské tratě speciální Mikulášská tramvaj, v sobotu 22. prosince pak Betlémská tramvaj, kam si lidé budou moci přijít pro sváteční světlo.
Oproti letošnímu roku se jízdní řády pro ten příští výrazněji nepromění. „I nadále je budou ovlivňovat velké investice do rekonstrukcí městské infrastruktury, které nyní ovlivňují cestování na Starou osadu, do Masarykovy čtvrti či do Komárova. V souvislosti se začátkem rekonstrukcí vlakového hlavního nádraží pak přijímáme i rozsáhlá opatření v podobě zavedení dočasných linek,” říká generální ředitel podniku Miloš Havránek.
Nově budou zavedeny linky P6 mezi Hlavním nádražím a nádražím Královo pole, E63 mezi Hlavním nádražím a nádražím Chrlice, E77 mezi Hlavním nádražím a nádražím Slatina a upravena bude i linka 61 od zastávky Soukenická obousměrně přes Hlavní nádraží a dále na Dolní nádraží. Linka bude v úseku Hlavní nádraží – Dolní nádraží výrazně posílena a bude provozována v celodenním a celotýdenním režimu.
Novinkou bude zavedení nízkopodlažní velkokapacitní soupravy Vario, která bude jezdit na všech spojích tramvajové linky 1. „Tento fakt znamená lepší komfort pro cestující, zejména pro handicapované nebo maminky s malými dětmi. Další změny v provozu MHD se odehrají v průběhu 1. pololetí, mj. v závislosti na ukončování dlouhodobých výluk. Bude se jednat například o rozšíření obsluhy ulice Renčovy úpravou trasy minibusové linky 65 mezi Řečkovicemi a Medlánkami, zavedení expresního spojení mezi Novým Lískovcem a Mendlovým náměstím nebo zřízení nových zastávek v Komíně pro obsluhu sportovního areálu či v Bystrci pro obsluhu obytného souboru Panorama,” vyjmenoval provozní ředitel DPMB Jan Seitl.
Do poloviny roku 2019 by měla mezi Mendlovým náměstím a Kamenným vrchem začít jezdit expresní linka, kterou budou obsluhovat trolejbusy vybavené bateriemi. Využít tak budou moci i Pisárecký tunel, díky němuž se vyhnou zpomalení u zastávky Anthropos a jízda tak bude o několik minut rychlejší. „Dalších 25 těchto trolejbusů nakoupíme podle výsledků soutěže do roku 2020. Po jejich dodání bude možné vyřadit všechny vysokopodlažní trolejbusy, cestující se tak mohou těšit na nízkopodlažní provoz trolejbusů v Brně. Všechna vozidla MHD budou již standardně vybavována klimatizací interiérů vozů,” dodal ředitel Havránek.
DPMB chystá i stavební investice v souvislosti s velkými stavbami, jako je oprava Zábrdovické nebo Údolní ulice. Pokračovat bude i stavba tramvajové tratě v Plotní ulici, mezi Ostravskou a Novolíšeňskou se opravy dočká i tramvajová trať linky 8. Největší investicí do trolejbusové dopravy pak bude prodloužení trati Novolíšeňská–Jírova, která by měla příští rok začít i skončit.
Zdroj: MMB
Foto: BRNO today