//HaDivadlo slaví půlstoletí. V nové sezoně zkoumá minulost, reflektuje současnost a vyhlíží budoucí Obzory

HaDivadlo slaví půlstoletí. V nové sezoně zkoumá minulost, reflektuje současnost a vyhlíží budoucí Obzory

Brněnské HaDivadlo – scéna Centra experimentálního divadla – zahajuje svou výroční Sezonu 50: Obzory, během níž představí tři nové inscenace reprezentující minulost, současnost i budoucnost. Ivan Buraj nazkouší svou poslední inscenaci jako umělecký šéf, Břetislav Rychlík uvede dramatizaci románu Ludvíka Vaculíka Sekyra a Anna Klimešová s kolektivem divadla vytvoří inscenaci tematizující vztah učitelů a žáků. Kromě inscenační činnosti HaDivadlo čeká řada výročních událostí – vzpomínkových, sebereflektivních i oslavných – a předávání divadla novému uměleckému vedení.

V předchozí Sezoně 49: Konec iluzí se kromě uvádění nových inscenací zaměřili brněnští divadelníci na svou minulost, která počala v roce 1974 v Prostějově. Vrcholem sezony, během níž bylo v HaDivadle uvedeno drama Jeana-Luca Lagarce Jenom konec světa (režie Ivan Buraj), autorská scénická queer báseň Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) autora JQr a kolektivu a dramatizace románu antropoložky Nastassji Martin Věřit v šelmy (režie Júlia Rázusová), byla vzpomínková akce HaDivadlo 50: Zpátky v Prostějově, jíž divadlo zahájilo program výročních událostí. Ty se budou rozprostírat napříč celou nadcházející výroční Sezonou 50: Obzory. HaDivadlo se v ní zaměří na svou minulost, reflexi současného stavu i budoucí vyhlídky divadla jako takového. V nejbližších dnech by totiž mělo padnout rozhodnutí o tom, kdo se ujme nového uměleckého vedení divadla od Sezony 51 (2025/26).

Tento paradoxní stav ohlížení se zpět do minulosti a zároveň vyhlížení nového uměleckého vedení, společně s kontinuální potřebou reflektovat vlastní tvorbu a přístup ke světu, se zrcadlí v manifestu Sezony 50: Obzory (hadivadlo.cz/sezona-50). Ten však není zaměřený pouze na HaDivadlo, ale jeho autoři rovněž komentují aktuální společensko-politickou situaci na Slovensku a tíživý stav tamější kulturní scény. Součástí nadcházející sezony proto bude i off-programová linka nazvaná Nejistý obzor slovenské kultury, během níž se uskuteční besedy věnované aktuální nejistotě slovenského umění a HaDivadlo přivítá slovenské hostující soubory. „Slovensko tohle nezažilo od éry ,mečiarizmu’. Svobodné umění je konfrontováno s představou Ministerstva kultury, podobně jako tomu bylo v období Slovenského státu nebo za socialismu. Odbornice a odborníky, kteří se dlouhodobě pohybují v uměleckých vodách, nahrazují politické nominace, ještě není celkem jasné, nakolik do hry vstoupí reálná cenzura. Linie off-programu věnována Slovensku však není jen gestem podpory a snahou mluvit o tom, co se děje. Hostující soubory SkRAT, Divadlo LUDUS a další pozvaní dlouhodobě reagují na společensky a generačně rezonující témata. Dělají, svým způsobem, ,nepohodlné’ divadlo,” uvádí dramaturg Milo Juráni.

V manifestu tvůrci vysvětlují potřebnost otevřené kultury na základě své zkušenosti působení v HaDivadle: „Právě zážitky spolupatřičnosti, propojenosti, inspirativního nesouhlasu, debaty po představeních, nová seznámení a přátelství, jsou tím hlavním, co nám vedle inscenací samotných zůstává v paměti. Divadlo je společenství. V digitální, konzumeristické éře, s níž se pojí velká epidemie samoty, prozařuje do našeho vědomí zprávou: budoucnost je ve spolupráci a setkávání, se sebou i s druhými.“

První premiérou sezony bude poslední režie Ivana Buraje jakožto uměleckého šéfa HaDivadla. Zvolil si u nás nepříliš často uváděný titul Noc tribádek švédského dramatika Pera Olova Enquista, který bude v Burajově inscenaci doplněn o texty přední italské feministky Carly Lonzi. Drama Noc tribádek se odehrává během zkoušení nové hry Augusta Strindberga v kodaňském divadle na konci 19. století a otevírá téma toxicity romantických vztahů v patriarchátu a krize tradiční mužnosti. Podvratným elementem nastudování v HaDivadle bude obsazení herečky Simony Pekové do role Strindberga. Premiéra se uskuteční 16. listopadu 2024.

Režijního vedení druhé premiéry sezony, která se uskuteční 1. března 2025, se ujme Břetislav Rychlík, který je s historií divadla neodmyslitelně spojen. Rychlík působil v HaDivadle v průběhu 80. a 90. let jako výrazná herecká osobnost a režisér. Do současného souboru se vrací s vlastní dramatizací románu Ludvíka Vaculíka Sekyra (1966) připravenou ve spolupráci s hercem Cyrilem Drozdou. Sekyra je považována za jeden z nejvýznamnějších českých románů 20. století a je autobiografickou reflexí hledání místa jedince v polarizované společnosti. Inscenace je dramaturgicky zamýšlena jako připomínka a zároveň prozkoumávání disidentských kořenů HaDivadla. 

Sezonu uzavře autorská inscenace Socrates in Pain režisérky Anny Klimešové a dramaturgů Petra Erbese a Borise Jedináka, která bude připravena společně s kolektivem HaDivadla na základě klasického Platónova textu Obrana Sókratova. Tematizovat se budou vztahy mezi vyučujícími a žáky, a jak fungují vazby mezi vzděláváním a mocí. Premiéra inscenace proběhne 27. dubna 2025.

Kromě inscenační činnosti plánuje tým HaDivadla nadále rozvíjet své bohaté off-programové a vzdělávací činnosti, jako jsou dramaturgické úvody a besedy po představeních, divácká ladění či senior kavárny. V rámci výroční sezony navíc divadelníci chystají experimentální událost Scénická konference: HaDivadlo v proměnách času otevřenou odborníkům i zájemcům z řad veřejnosti v termínu 10. a 11. října 2024. Napříč sezonou se budou rozpínat události pojmenované Místa paměti, v nichž se HaDivadlo bude postupně navracet na bývalá působiště. Diváci se tak mohou těšit například na návrat na Šelepku či do Kabinetu múz. Vrcholem oslav pak bude Galaktický večer: 50 let HaDivadla, který se uskuteční 14. prosince 2024 a bude slavnostním galavečerem a rodinnou oslavou zároveň. 

„S výročními oslavami a zesilováním paměťových aktivit a bádání jsme začali v minulé sezoně, takže teď do 50. sezony vstupujeme už s řadou zážitků, poznatků, uvědomění a s velkou vděčností. Snad největším momentem minulé sezony bylo pro mě setkání s jedním ze zakladatelů, bez kterého by HaDivadlo nebylo, Sváťou Válou. HaDivadlo je svébytnou scénou, která přitahuje – ať už na straně spolupracovníků či diváků – lidi hloubavé, přemýšlivé a citlivé a zároveň schopné se jasně postavit za důležité hodnoty a v případě potřeby vzdorovat. Moc se těším na vše, co tato výroční sezona přinese,“ uzavírá intendantka Anna Stránská.

Zdroj a foto: HaDivadlo