//Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin s názvem Věřit v šelmy se dočká své divadelní adaptace v brněnském HaDivadle. Inscenační tým v čele se slovenskou režisérkou alternativního divadla Júlií Rázusovou a dramaturgyní Annou Prstkovou představí témata propasti mezi divokou krajinou a západní civilizací i vyrovnávání se s osobním traumatem v kontextu současné geopolitické situace. Premiéra se uskuteční v úterý 7. května 2024.

Antropoložku Nastassju Martin (1986) pro sepsání autobiografické prózy inspirovala událost, která se stala při jejím výzkumu na Kamčatce v srpnu roku 2015. Při putování krajinou ji napadl medvěd, útok s vážným zraněním přežila. Následná hospitalizace v ruských a francouzských nemocnicích ji přiměla k uvažování o rozkolu mezi myšlením západního světa a animistických národů, s nimiž se seznámila při svých výzkumných cestách na Aljašce a Kamčatce. Svou zkušenost popisuje v knize Věřit v šelmy, která v českém překladu Jany Bednářové vyšla v roce 2022 v nakladatelství Neklid. Jedná se o její první román, autorsky však podílela i na několika dokumentárních filmech o kamčatských Evenech, původních obyvatelích. 

Autorkami dramatizace pro HaDivadlo – scénu Centra experimentálního divadla – jsou dramaturgyně Anna Prstková a Júlia Rázusová, která se pod inscenací podepíše i jako režisérka. Půjde přitom o vůbec první setkání této slovenské režisérky s brněnskou scénou, čeští diváci ji nicméně mohou znát pro její spolupráci s olomouckým Divadlem na cucky (Zkáza totálního myšlení, 2021) či Městskými divadly pražskými (Galapágy, 2022). Na Slovensku Rázusová platí za jednu z nejvýznamnějších režijních osobností současnosti – iniciovala mimo jiné vznik Prešovského národného divadla, nezávislého uskupení, které po devět let umělecky vedla. Je též mnohonásobnou laureátkou ocenění Dosky a nositelkou Grand Prix festivalu Nová dráma. 

V HaDivadle se režijně ujme mimořádně citlivého tématu hranic mezi osobní zkušeností a politikou těla a perspektivou antropologického výzkumu nahlédne otázky jinakosti a národní identity. Nastassja Martin píše o pomezí, okraji, liminalitě, o hraniční oblasti, mezisvětí, tedy o prostoru, kde podstupujeme riziko narušení, proměny. Mezi mlhou, neurčitou formou, kamčatskými břízami, v chodbách pařížských nemocnic se kromě studené války zdravotnických systémů otevírá velmi současná, osobní a křehká výpověď. Tento introspektivní prostor přináší nejistotu jako nástroj k hledání odolnosti a odvahy na cestě k novému životu. Právě proces zotavování se v podobě performativní výpovědi provokuje náš inscenační tým k hledání jeho jevištní podoby, vysvětluje Rázusová.

K práci na inscenaci byl přizván Ian Mikyska, hudební skladatel a intermediální umělec. Je absolventem kompozice na Guildhall School of Music & Drama v Londýně a režie alternativního a loutkového divadla na pražské DAMU. S prací pro divadlo má již zkušenosti – v minulosti komponoval například pro Národní divadlo, Divadlo Husa na provázku či Divadlo Na zábradlí. Scénu a kostýmy pro inscenaci připravuje scénografka a kostýmní výtvarnice Lucia Škandíková, která má za sebou spolupráci s významnými divadelními osobnostmi (Daniela Špinar, Miřenka Čechová, Radim Vizváry) na domácí i zahraniční scéně. Za práci na opeře Z mrtvého domu (Národní divadlo) získala v roce 2015 Cenu divadelní kritiky.

Z ansámblu HaDivadla budou v inscenaci Věřit v šelmy k vidění herečky Magdalena Kuntová, Magdalena Straková a Simona Peková a herci Jáchym Sůra a Jiří Miroslav Valůšek. „Nastassja v podání Magdaleny Strakové a Magdaleny Kuntové prochází nejen procesem zajizvení rány, kterou ze souboje s medvědem utržila. Vyrovnává se také s rozpory ve svém nitru a vyjednává s okolním světem o své pozici v něm. Přestože se jedná o text soustředěný na Nastassju, v příběhu ji k vnitřní svobodě přibližují především vztahy, a proto ji i v naší inscenaci doprovází medvěd, matka, lékaři a lékařky a také evenská rodina, s níž ji pojí hluboké přátelství navázané díky výzkumu, přibližuje práci na inscenaci dramaturgyně Anna Prstková.

Premiéra inscenace Věřit v šelmy se v HaDivadle uskuteční v úterý 7. května 2024 od 19.30. První repríza se odehraje v rámci 30. ročníku Festivalu francouzské kultury Bonjour Brno ve středu 8. května s dřívějším začátkem od 17.30 a předcházet jí bude autorský úvod konající se od 17.00 na Studiu. Po třetí repríze plánované na pátek 10. května od 19.30 je možné zúčastnit se besedy s tvůrčím týmem. 

Témata ohledávaná v inscenaci se propíší i do dalšího uvedení Diskuze A2 organizované HaDivadlem ve spolupráci s kulturním čtrnáctideníkem A2. Odehraje se ve středu 15. května od 19.30 na sále HaDivadla. Diskuze s podtitulem Šelmy v nás a kolem nás, moderovaná publicistou Matějem Metelcem, představí, v čem spočívá konflikt člověka a divokých šelem a proč je soužití s domestikovanými šelmami tak populární. O prolínání lidského a zvířecího světa přijde debatovat antropolog Luděk Brož z Etnologického ústavu Akademie věd ČR, který se na inscenaci Věřit v šelmy podílí i jako odborný konzultant, a Adéla Pohořelská studující magisterský obor Antropologická studia na FHS UK. Na událost je jako vždy vstup volný.

HaDivadlo

Sezona 49: Konec iluzí

Věřit v šelmy

„Píšeš o medvědovi, o sobě, nebo o nás?“

Srpen 2015. Kamčatka. Antropoložka Nastassja Martin je při výzkumném putování napadena medvědem. Útok přežije s vážným zraněním čelisti. Zraněný medvěd, kterého udeřila cepínem, utíká zpátky do divočiny. 

Touto událostí začíná léčebný proces, o jehož prvním roce podává Nastassja svědectví v autobiografické próze Věřit v šelmy. Popisuje v něm zacelování rány, ale i svého světa, roztříštěného mezi sopečnou krajinou Kamčatky a takzvanou „západní civilizací“. Mimořádně upřímný záznam vnitřního boje je obhajobou zranitelnosti jako důležitého předpokladu porozumění a zkoumáním toho, kde leží hranice „lidského“.

Vzdálené domovy a odlišné interpretace událostí. Surreální svět ruského zdravotnictví a sterilita západních nemocnic. Terapie. Pobyt s matkou i znovushledání s Eveny. Pro pochopení střetu se šelmou musí Nastassja navázat dialog se svými blízkými, svým podvědomím a také s krajinou medvěda. Ve světle všech svých světů je neodvratně kontaminována.

Proces vyrovnání se s traumatickou zkušeností není jen fyzickou rekonvalescencí. Nastassjino tělo se stává polem pro politiku, místem nepravděpodobných setkání. Na její čelisti vede západní chirurgie dialog se sibiřským medvědem. Nastassja prochází zkouškou důvěry vůči ruskému implantátu i vůči západní psychologické péči. Tvář poznamenaná jiným, změněná k nepoznání, otevírá cestu k vnitřní proměně a hledání meziprostoru. Jak překládat zkušenost transformativního střetu s jinakostí do rodného jazyka a kontextu? Jaké jsou hranice mezi antropologickým výzkumem a každodenními identitami a vztahy?

Francouzská antropoložka a spisovatelka Nastassja Martin (1986) se ve své výzkumné práci zaměřuje na severské kultury, pobývala například na Aljašce a Kamčatce. Zabývá se překládáním mezi myšlením a vnímáním západního světa a animistickou praxí národů žijících v přímé závislosti na svém okolí. „Když zmizela elektřina, vrátil se svět duchů,“ tak ve Věřit šelmy popisuje Nastassjina evenská přítelkyně Darja kolaps Sovětského svazu. Svou praxi pojímá Martin mezioborově. Jako antropoložka se nepovažuje za nestrannou nositelku „objektivity“ a za poslání antropologie považuje dávat hlas různým způsobům bytí ve světě a ukazovat jejich politický obsah.

Premiéra: 7. května 2024

Autorka: Nastassja Martin

Režie: Júlia Rázusová

Dramatizace: Júlia Rázusová a Anna Prstková

Dramaturgie: Anna Prstková

Scéna a kostýmy: Lucia Škandíková

Hudba: Ian Mikyska

Asistentka scénografie: Ema Dulíková

Odborná spolupráce: Luděk Brož

Obsazení: Magdalena Kuntová, Magdalena Straková, Jáchym Sůra, Jiří Miroslav Valůšek, Simona Peková

Zdroj a foto: HaDivadlo