//Na víc než rok staveniště, potom moderní ulice s novými sítěmi, prvky pro cyklisty i stromy. Rekonstrukce Údolní začne 1. září

Na víc než rok staveniště, potom moderní ulice s novými sítěmi, prvky pro cyklisty i stromy. Rekonstrukce Údolní začne 1. září

Výměna sto let starého vodovodu a kanalizace i dalších inženýrských sítí, nová odhlučněná tramvajová trať, cyklopruh, veřejné osvětlení, nový povrch silnice a chodníků i nově vysázené stromy. Údolní čeká kompletní rekonstrukce za téměř 400 milionů korun. Podle smlouvy má trvat 17 měsíců, město i zhotovitel by ji rádi stihli dříve. Po celou dobu nebudou smět do ulice auta ani MHD, průchod pro pěší bude zachován.

Rozsáhlé práce se budou týkat Údolní v úseku od Husovy po křižovatku s Jiříkovského. Navážou tak na předcházející etapu týkající se zbylé části Údolní, která byla dokončena před pěti lety. „Naší snahou je u těchto kompletních rekonstrukcí ulic zkoordinovat maximum subjektů, tak aby se co největší objem prací udělal při jednom. Kromě městských firem se tak zapojily třeba i soukromé plynárenské společnosti. Cílem nás všech je, aby byly dopady na jednotlivce, instituce i firmy co nejmenší. Bude například zachován průchod pro chodce včetně přechodů, vytvoříme asi 80 náhradních parkovacích míst a dalších zhruba 10 vyhradíme pro klientelu porodnice na Obilním trhu. Nicméně bez určitého diskomfortu pro místní se takto náročná stavba bohužel provést nedá. Budeme se ale snažit, aby byla původně naplánovaná 17měsíční doba realizace zkrácena,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Po dobu rekonstrukce bude ulice zcela uzavřena pro osobní i hromadnou dopravu. Tramvajová linka 4 bude nahrazena autobusovou x4, trolejbusové linky 38 a 39 nepovedou na Komenského náměstí a v centru města budou ukončeny na České. Bližší informace k MHD jsou uvedeny v níže přiloženém plánku.

„Celá akce začne nezbytnou rekonstrukcí kanalizace, vodovodu a plynovodu včetně přípojek. Následovat bude modernizace 773 metrů dlouhého úseku tramvajové trati, která bude spočívat především v kompletní výměně kolejí a sanaci podloží. Klidnější život zajistí místním použití moderních odhlučňovacích prvků. Opravíme také zastávky Obilní trh a Úvoz, vybavíme je signálními prvky pro nevidomé, přístřešky, lavičkami, zábranami proti vstupu do vozovek v ploše nástupišť a informačními tabulemi. Investice zahrnuje i nové pozemní komunikace a chodníky, kabely vysokého a nízkého napětí a telekomunikací v chodnících, veřejné osvětlení, trakční vedení a vegetační úpravy,“ doplnil náměstek pro investice René Černý.

Uspořádání ulice zůstane v podstatě zachováno. Ve směru z centra přibude v úseku Marešova–Úvoz cyklopruh a nástupní ostrůvek na zastávce Obilní trh. V opačném směru budou cyklopiktogramy. Co se týče vegetace, ukázalo se, že kvůli přílišnému prosychání a špatnému zdravotnímu stavu budou muset být odstraněny některé ze stávajících stromů. V rámci výsadby se počítá se 44 stromy, ať už náhradou za asanované dřeviny, nebo doplněním podél chodníků mezi Marešovou a Úvozem.

Práce provede „Společnost Údolní od Husovy po Úvoz“ FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby, a. s., a Dopravní stavby Brno, s. r. o. Veřejnou zakázku získalo za nabídkovou cenu 364 919 923 korun bez DPH.

„I když průjezd staveništěm není ze zákona nárokovatelný, budeme se snažit maximálně umožnit příjezd k nemovitostem v dané lokalitě kvůli zásobování nebo dopravní obslužnosti i kvůli možnosti zaparkovat uvnitř těchto nemovitostí. Parkování v prostoru stavby je zakázané,“ upozornil ředitel Dopravních staveb Brno Martin Matuška. „Místní dostali do schránek informace včetně kontaktu na stavbyvedoucího, který může vydávat povolení k vjezdu. Mohou nastat výjimečné případy, kdy bude průjezd staveništěm zcela znemožněn, například kvůli navážení materiálu. Prosíme proto všechny o trpělivost a shovívavost při řešení nenadálých situací,“ uzavřel Vilém Huryta, zástupce vedoucího Společnosti Údolní od Husovy po Úvoz a výrobní ředitel FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby.

Zdroj: MMB – tiskový servis
Ilustrační foto: BRNO today