//Nehod vozů MHD v Brně loni ubylo. Nejčastěji jim nedají osobní auta přednost, když odbočují vlevo

Nehod vozů MHD v Brně loni ubylo. Nejčastěji jim nedají osobní auta přednost, když odbočují vlevo

V roce 2024 došlo v Brně k výraznému poklesu počtu nehod s účastí vozidel městské hromadné dopravy. Dopravní podnik města Brna (DPMB) loni evidoval 757 nehod, což představuje pokles o osm procent oproti roku 2023, kdy jejich počet dosáhl 823. Nejčastější příčinou kolizí zůstává situace, kdy jiná vozidla nedají přednost tramvaji při odbočování vlevo.

„Meziroční pokles nehodovosti o osm procent je výsledkem práce s našimi řidiči a dopravními opatřeními, která se podařilo realizovat. S řidiči jsme toto téma v uplynulém roce intenzivně komunikovali a motivovali je k nulové nehodovosti finanční odměnou. Rovněž jsme navrhli osm opatření v dopravě, která by mohla v rizikových oblastech pomoci nehodovost snížit. První dvě v ulici Křenová se podařilo realizovat. Věříme, že budeme pokračovat, množství nehod ještě snížíme a zvýšíme tak bezpečnost nejen našich cestujících, ale všech účastníků silničního provozu,“ uvedl Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna. Ze všech nehod řidiči DPMB zavinili necelou třetinu.

Finanční odměnu DPMB vyplatil více než tisícovce řidičů, kteří v období od června do konce listopadu neměli žádnou nehodu, ani na ně nebyla ze strany cestujících podána stížnost. „Opatření realizované na Křenové ulici spočívalo v zákazu levého odbočení z ulice Rumiště přes tramvajový pás a zkrácení délky odbočení na světelném signalizačním zařízení z ulice Koliště do ulice Křenové. V realizaci opatření bychom chtěli spolu s městem Brnem pokračovat, aby Křenová opustila své prvenství v počtu dopravních nehod s účastí vozů MHD,“ vysvětlil Jan Seitl, dopravní ředitel Dopravního podniku města Brna.

Nejčastější příčinou nehod s účastí vozů MHD je nedání přednosti v jízdě, tímto způsobené kolize tvoří téměř třetinu. „Typickým příkladem je osobní vůz odbočující vlevo. Jeho řidič si hlídá provoz v protisměru, ale nevšimne si souběžně jedoucí tramvaje a vjede jí přímo do jízdní dráhy. Naši řidiči desítkám, možná i stovkám takových nehod zabrání díky předvídavosti a opatrnosti. Ale není to možné vždy, brzdná dráha tramvaje je vzhledem k její váze dlouhá desítky metrů,“ doplnil Havránek.

Kritická místa z pohledu nehodovosti jsou ulice Křenová, kde se loni stalo 59 nehod, následuje Veveří (26), Štefánikova (24) a Vídeňská (22). Oproti roku 2023 se snížil počet nehod na Palackého třídě, Lidické a na Cejlu.

Nejčastěji ke kolizím s vozy MHD dochází v ranních a odpoledních špičkách, kdy je provoz nejsilnější. Nejvíce nehod se odehrálo v hned lednu 2024 (83), následovalo září (75) a říjen (72). Dnem v týdnu, kdy ke střetům docházelo nejčastěji, byla loni středa (153 nehod).

Zdroj: DPMB
Ilustrační foto: Brno Today