Nenechte si ujít jedinečnou příležitost vidět prezidentský vlak, který je složený z několika vozů z různých etap minulého století. Tento vlak právě vyrazil po kolejích v České a Slovenské republice, kdy právě tento víkend od pátku 29. 6. 2018 do pondělí 2. 7. 2018 je k vidění na výstavišti v Brně.
“Vlak tvoří vozidla, která sloužila pro cesty prezidentů od roku 1918 do roku 1992,” uvedla Šárka Motalová, mluvčí Technického muzea v Brně, které se spolupodílí na akci motivované stým výročím vzniku Československa.
Vlak je složen z krásných zachovalých salónních vozů, které tvořily soupravu vlaku prezidenta republiky po roce 1918, konkrétně ze salónních vozů Františka Ferdinanda, T. G. Masaryka a G. Husáka, restaurovaných „pancéřových“ vozů, upravených pro potřeby putovní výstavy, lokomotiva 464.102 „Ušatá“ a lokomotiva 751 „Bardotka“.
Salonní vůz Františka Ferdinanda
Salonní vůz pro arcivévodu Františka Ferdinanda d´Este (AZA 1-0086) byl vyroben roku 1909 ve smíchovské továrně Ringhoffer. Následník trůnu ho používal k soukromým rodinným a polooficiálním cestám.
Poprvé vůz využil v dubnu 1910 pro cestu z Puly do Divače, později pro cesty například na francouzskou riviéru nebo k návštěvám německého císaře Viléma II. Salonním vozem měl dokonce jet i do Sarajeva v červnu roku 1914. Kvůli zadřenému ložisku nápravy však musel arcivévoda použít vagon 1. třídy.
Masarykův salonní vůz
Salonní vůz Aza 80 je osobní železniční vůz vyrobený v roce 1930 pro československého prezidenta Tomáše Garriguea Masaryka.
Tento celokovový, tmavomodrý salonní vůz se státním znakem na boku a s pensylvánskými podvozky byl vyroben pro prezidenta ČSR T. G. Masaryka k jeho 80. narozeninám, v provozu je od 7. 3. 1930 (den prezidentových narozenin) Poprvé vůz Masaryk použil k cestě na zotavenou na francouzskou Riviéru. Masaryk tímto vozem podnikal nejen četné státnické cesty po Československu i po zahraničí, ale jezdil s ním též na dovolené. Doprovázel ho i na jeho úplně poslední cestě – tvořil doprovod smutečního vlaku z Prahy, který v úterý 21. září 1937 vezl zesnulého prvního československého prezidenta do Lán (Stochova, tehdy nádraží Lány). Vůz využíval protektorátní prezident Hácha, v květnu 1945 jím dojel do Prahy prezident Beneš a ke státnickým účelům se používal až do roku 1967, kdy byl vyřazen a nahrazen novým vozem z VEB Waggonbau Bautzen a měl být sešrotován.
Napsal/a: Tomáš
Zdroj: MMB, Informuji
Foto: MMB, Jiří Řechka