//Radní schválili další opatření, která mají zvýšit bezpečnost a efektivitu dopravy v Brně

Radní schválili další opatření, která mají zvýšit bezpečnost a efektivitu dopravy v Brně

Brněnští radní dnes na svém jednání schválili podání žádosti o dotaci na třetí etapu projektu Řízení dopravy a sběr dopravních dat ve městě Brně. Jeho cílem je zvýšení bezpečnosti na brněnských silnicích a zefektivnění dopravy. První dvě etapy projektu jsou už v současné době realizovány. Třetí etapa bude zahrnovat rekonstrukci 15 světelných signalizačních zařízení a budování nového systému signalizace. Celkové náklady na třetí etapu projektu budou více než 134 milionů korun.

Cílem projektu „Rozvoj dopravní telematiky v letech 2015–2020“ je zvýšení kvality řízení dopravního provozu ve městě a snížení míry nehodovosti v osobní dopravě. První etapa je v současné době před dokončením. Spočívá v úpravě dopravního řešení vybraných křižovatek, rozvoji dynamického řízení dopravy semafory a funkcí preference vozidel MHD při průjezdu křižovatkami řízenými světelným signalizačním zařízením. Realizuje se už ale i druhá etapa projektu. Ta řeší rekonstrukci světelných signalizačních zařízení na vybraných křižovatkách, instalaci kamerového systému či přenos dat. Součástí projektu (nehrazenou z dotace) je i pořízení měřicích bodů na cyklostezkách, určených pro sledování počtu pěších, cyklistů i dalších uživatelů stezek.

„Snažíme se všemi možnými způsoby dopravu v Brně zkvalitňovat. Naplno už pracuje skupina koordinátora oprav a uzavírek, tohle je jedna z dalších technických možností, jak zvyšovat efektivitu a bezpečnost provozu. Samozřejmě počet vozidel neustále narůstá a smysl některých opatření se ukáže až v budoucnosti. Věřím ale, že už teď je jejich reálný dopad na situaci v brněnské dopravě znát,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Dalším cílem je zvýšení kvality sběru informací o stavu dopravy prostřednictvím kamerového systému na křižovatkách řízených světelným signalizačním zařízením pro dispečerské funkce řízení dopravy. Opatření by měla do budoucnosti mimo jiné také zlepšit podmínky pro zásah složek integrovaného záchranného systému. Umožní navíc kvalitnější sdílení dopravních dat z jednotlivých systémů pro funkce Dopravního informačního centra Brno, což umožní lepší poskytování těchto informací veřejnosti.

„Světelné signalizační zařízení samozřejmě stejně jako ostatní infrastruktura zastarává a na některých místech už potřebuje výměnu. V rámci projektu by ale mělo být také doplněno dopravní značení a nainstalována další signalizace, která bude reagovat i na aktuální situaci v dopravě. Díky tomu bude moci být řízena co nejefektivněji,“ popsal radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.

Dotace na třetí etapu, o niž bude město žádat z Operačního programu Doprava, by měla pokrýt 85 procent veškerých nákladů. Předpokládaný podíl města Brna bude 20 milionů korun.

Zdroj: MMB
Foto: Ivo Rigl